Gisteren had ik mijn eerste werkdag bij een hoveniersbedrijf als vakantiekracht. Om kwart voor acht reden we naar een tuin in Elst.  We kwamen voor het eerst in de tuin. Door de bewoners was de oude tuin al leeg gehaald. Achterop de wagen lagen de stenen voor de tuin al klaar. De stenen hebben we er eerst afgehaald en in de voortuin op de grond gezet. Daarna heb ik de stenen met een soort kruiwagen vervoerd naar de achtertuin. Het waren grote stenen van 60 bij 60 cm.  
Voordat we gingen straten moesten we eerst 'ondergronds' werk verrichten. Vanaf de regenpijp bij het huis moest een buis schuin naar beneden onder de grond aflopen. Er moesten stukken van de grote pvc-buis afgezaagd worden om het allemaal op maat te krijgen. We hebben gelijk twee tuinslangen door de grond getrokken en aangesloten op een verdelingsstuk. Na veel verbindingsstukken, buizen, pijpen, gezaag en gesmeer hadden we de klus geklaard.  En toen dachten we maar één ding: 'Zand erover'! 
Inmiddels was de klok al aardig doorgedraaid. 
We gingen toen aan de slag met een stukje betegelen. De ondergrond maakten we extra stevig zodat de stenen niet zomaar in kunnen zakken. Hiertoe gebruikten wij cement. Omdat de tegels zo groot waren werkten we per tegel. Ik mengde het cement door het zand, gaf de stenen aan en keek goed hoe het allemaal ging. De stenen moesten een beetje aflopen naar beneden. Na veel gehamer en gesjouw bleek het al half vijf te zijn. We gingen snel met de auto naar het bedrijf. 

Ik heb deze dag vele geleerd, ik vond het leuk om mee te helpen met de constructie van het beregeningssysteem en ik vond het interessant om te zien hoe het tegelen te werk gaat!
Op naar de 2e dag! :-)!    



Leave a Reply.